Pogovorimo se o vojni
Leto 2025 prinaša v Evropo dve prav posebni obletnici. Prva, ki jo bomo obeležili 9. maja nas bo opomnila, in ne le nas temveč vse evropske države ter številne države po svetu, na grozote, izmaličenje ter razdivjanost celin, ki jih je za seboj pustila druga svetovna vojna. Osemdeset let namreč mineva od konca vojne v Evropi. Od vojne, ki je pripeljala do (ne)slavnih besed »nikoli več«. Druga obletnica nič manj, če ne še bolj pomembna, da lahko razumemo svet, v katerem živimo danes, bo sledila ob koncu leta, ko bomo zabeležili trideset let od konca vojne v Bosni in Hercegovini. Verjetnost, da bo ta obletnica odmevala manj, je zelo velika in deloma razumljiva. A ne povsem. Zakaj? Vojna v Bosni namreč ni prinesla le vseh grozot, ki jih s seboj prinašajo vojne, vključno z genocidom v Srebrenici. Celotnemu svetu je pokazala in dokazala kako zelo šibke in neučinkovite so bile takratna evropska skupnost in mednarodne organizacije pod okriljem UN. Pokazala je, da se lahko mantra nikoli več, hitro spreobrne v zarečeni kruh in se preobrne v že spet. Dogajanje na ozemlju bivše republike Jugoslavije pa ni pokazalo le tega, prvič po drugi svetovni vojni je odločevalcem in prebivalcem Evrope poslala opozorilo, da »stara celina« ni imuna na vojne. Opozorilo, da se le te lahko ponovijo in ne le to, eskalirajo do razsežnosti, ki jih nismo pričakovali. A potem je prepozno.
Torej,
pogovorimo se o vojni.
Življenje v predvojnem času
Čeprav se morda zdi, da je preteklo že dolgo časovno obdobje
od kar ima ena najvplivnejših držav na svetu, ZDA, novega starega predsednika,
je od tega minilo le nekaj več kot tri mesece. V tem času se zdi, da je svet
zares skrenil s tečajev, čeprav se še
vedno zibljemo v toplini udobnega standarda življenja, ki smo ga bili vajeni do
sedaj. Vsaj zaenkrat še. Sam sem se v zadnjih treh mesecih večkrat vprašal, mar
živimo v predvojnem času? Kot zgodovinar in sociolog, mi je namreč jasno, da je
imela vsaka vojna obdobje pred začetkom in obdobje po koncu. Preprosto rečeno,
ni se začela in končala čez noč. In tudi to, da se danes, za mnoge kar čez noč,
pogovarjamo o množičnem oboroževanju, ni naključje. V tem času namreč na svetu
poteka največ oboroženih konfliktov od druge svetovne vojne. Dve vojni pa se
tako rekoč odvijata na pragu Evrope. Vojna v Ukrajini in vojna v Gazi. Za
svetovni red, ki smo ga poznali do sedaj, pa se zdi, da se seseda sam vase. Svet
je postal nemiren, nevaren. Zato je na mestu vprašanje, ali smo se znašli v
predvojnem času?
Želim si, da bi lahko z gotovostjo zatrdil da ne. Vendar
tega žal ne moram storiti. Vse več namigov namreč kaže na to, da smo se znašli
v nepredvidljivem in nemirnem svetu. To najlažje zasledimo in razberemo iz
besed voditeljev držav, ki jih izbirajo in poudarjajo kadar govorijo o vojni in
oboroževanju. Z izbiro besed in s konstantnim ponavljanjem le teh se namreč
izoblikuje javno mnenje. Kot posledico tega lahko vidimo tesnobno občutje pri
posameznikih, saj imajo mnogi že občutek, da je Evropa in z njo svet, na pragu
nove velike vojne. Pa je res? No, ta trenutek še ne, vsekakor pa je nevarno, ko
človek v ovalni pisarni Bele hiše, brez zadržkov poudarja da se nekdo »igra s
tretjo svetovno vojno«. Zakaj je takšna trditev nevarna? Kot prvo
izustil jo je predsednik ene najvplivnejših držav na svetu, torej nosi veliko
težo; kot drugo iz istega razloga, jo gre jemati zelo resno, kajti velesile so
zagotovo pripravljene za vsako ceno braniti svoj položaj v svetu; in tretje, če
takšno retoriko ponavljaš dlje časa, jo množice vzamejo za svojo in živo
resnico, torej znašli smo se pred tretjo svetovno vojno, kar pa bi pomenilo, da
smo zares tam. V kaosu predvojnega obdobja. Izbira besed bo torej tista, ki bo
nas in svet v prihodnjih letih zbliževala in povezovala oz. oddaljevala in nas
ponovno pripeljala na rob zla.
In kaj lahko naredimo mi?
O tem zapisu sem začel premišljevati v začetku meseca
aprila. Bil je lep, sončen pomladni dan. Eden tistih dni, tik pred tem, ko narava
zaživi v vsej svoji polnosti. Za mizo sem sedel z mamo in dobro prijateljico.
Odprli smo steklenico vrhunske penine in uživali v sproščenem pogovoru. Pogovor
je tekel v različnih smereh na kar je kar naenkrat sledilo vprašanje »ampak
Urban, zakaj kar naenkrat govorimo o vojni?«. Vprašanje me je za kratek čas
pustilo brez besed. Prav zares ga nisem pričakoval. Res ne. V tistem trenutku
sem dojel, da tako pomembna tema, kot vojna in pogovor o njej je, preprosto ni
bila dovolj jasno predstavljena ljudem. Posamezniki preprosto ne razumejo, kako
smo se znašli v tem položaju, še bolj pa so nemočni takrat, ko jih po tem
povprašajo njihovi otroci. Premalo je bilo namreč narejenega na tem, da bi se
posameznikom na jasen, razumljiv način razložilo kompleksen položaj, v katerem
se je znašel svet. Svet in posameznik v njem. Nasvetov, kako se pogovarjati o
vojni in oboroževanju praktično ni, kljub temu, da v ljudi vnašajo strah in
občutek tesnobe.
Kaj torej lahko naredimo sami. Prav je, da se o teh stvareh
pogovarjamo, vendar na preudaren način. Na način, da preverimo dejstva, da ne
govorimo neresnic in da temi okrog vojne po nepotrebnem ne dajemo večje teže
kot jo trenutno ima. Pomembno je, da drug drugega poslušamo, ter skozi pogovor
in razumevanje gradimo zaupanje. Zaupanje pa nam odpre vrata, do trdnih
odnosov. Dobri, trdni in zaupanja vredni odnosi so namreč tisti, ki v času
vojne igrajo eno najpomembnejših vlog. Ravno zaupanje je tisto, v katerega v
najtežjih časih največkrat podvomimo. Ni namreč naključje, kot zapiše hrvaški zgodovinar Martin
Previšić, da je zgodovina pokazala, da najsurovejši spopadi niso potekali med
različnimi ideološkimi skupinami, temveč znotraj njih samih. Torej znotraj
posameznih družbenih skupin. Znotraj skupnosti.
Torej kaj lahko naredimo mi?
V teh nepredvidljivih časih ostanimo človek človeku človek.
Življenja, ki jih živimo danes, lahko živimo le v času miru.
Miru in ljubezni.
Besedi, ki jih skoraj ne slišimo več.
Komentarji
Objavite komentar